Hårtransplantationersedan 1992

Typer av håravfall

Ärftligt håravfall är den vanligaste typen av håravfall hos både kvinnor och män, men det är betydligt vanligare hos män. Ärftligt håravfall sker med specifika ärvda gener. De ärftliga generna kan man ärva från mamma eller pappas sida, men de gener som ärvs från mammas sida spelar större roll vid håravfall. Ärftligheten kan hoppa över någon generation för att visa sig senare.

Alopecia är en sjukdom som finns i tre olika varianter: Alopecia areata (fläckvis håravfall), Alopecia totalis (allt hår faller av) och Alopecia universalis (allt kroppshår faller av). Sjukdomen är inte ärftlig och den behöver inte heller vara permanent. Det finns ingen behandling för denna sjukdom. Det finns även andra sjukdomar och medicinska behandlingar som kan påverka hårväxten och man bör alltid konsultera med sin läkare för råd.

Många kvinnor upplever håravfall efter en graviditet. Det kan orsakas av att många hårsäckar går in i en vilofas samtidigt. Håravfallet kan pågå upp till ett halvår och därefter upphör det vanligtvis. Kvinnor som har anlag för att drabbas av manligt håravfall kan börja tappa hår mycket tidigare om de äter p-piller genom att hormonella förändringar sätter igång håravfallet.

Brist på protein och järn kan ibland leda till håravfall. Därför är det viktigt med en varierad kost där för att få i sig tillräckligt med proteiner och järn. En del receptbelagda mediciner kan orsaka tillfälligt håravfall hos vissa människor. Många människor drabbas av håravfall pga. stress och i de flesta fall är stressrelaterat håravfall tillfälligt. Det kan dock förvärras om personen är genetiskt betingad till håravfall. Man kan skada sitt hår medvetet eller omedvetet, det finns personer som drar i sitt hår vid stress och detta får håret till slut att trilla av. Behandlingar med färg, blekning, extensions med mera kan skada håret så att det trillar av. Många preparat innehåller starka kemikalier och det kan leda till både brännskador och permanent håravfall. Därför är det viktigt att gå till en frisör som använder rätt och bra produkter för att skada håret så lite som möjligt.

BOKA KONSULTATION

För att boka en kostnadsfri konsultationtid kan du ringa oss på 046-14 32 80 eller 08-32 28 00. Du kan också hitta en tid nedanför och boka in dig själv.